Περί Ισοζυγίου Αεροπορικών Δυνάμεων Μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας

Πρόσφατα κυκλοφόρησε η «Ελληνική Αμυντική Ανασκόπηση» που αναφέρεται αναλυτικά στην ισορροπία δυνάμεων Ελλάδος – Τουρκίας, ενώ στο τεύχος Σεπτεμβρίου του περιοδικού ¨Ελληνική Άμυνα και Ασφάλεια υπάρχει άρθρο του Σάββα Βλάσση που αναλύει το πραγματικό ισοζύγιο στον αέρα μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας (σελ.36-49). Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι συμφωνούμε με το περιεχόμενο του άρθρου. Εντούτοις όμως πιστεύουμε ότι ορισμένα σημεία χρειάζονται περεταίρω διευκρίνιση.

Όπως αναλύεται στο άρθρο το ισοζύγιο ισχύος υπολογίζεται με αριθμητική σύγκριση των εκατέρωθεν αεροσκαφών συνεπικουρούμενης με τεχνολογικά δεδομένα. Η εναέρια υπεροχή όπως αναλύεται από τον κ. Βλάσση είναι τοπικά και χρονικά περιορισμένη καθώς ισχύει μόνο για την περιοχή του Αιγαίου και όσο τα ελληνικά αεροπλάνα κινούνται στο πλαίσιο των αναχαιτίσεων, και χρονικά για τα επόμενα 4-5 χρόνια.

Το περιεχόμενο του άρθρου ανταποκρίνεται πλήρως στο παρόν αμυντικό δόγμα και στρατηγική αντίληψη που επικρατεί στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της Ελλάδος. Ότι δηλαδή η Τουρκία θα κάνει επίθεση στο Αιγαίο και εμείς θα αναχαιτίσουμε. Από αυτό το δόγμα που είναι καθαρά αμυντικό εκλείπουν πλήρως η έννοιες της προβολής ισχύος, των επιχειρήσεων υψηλής έντασης και παρατεταμένης διάρκειας (sustained high tempo operations), το ενιαίο αμυντικό δόγμα Ελλάδος – Κύπρου και η συνολική αεροπορική υπεροχή πάνω από τη ζώνη μορφής  L του Αιγαίου – Δυτικής Ανατολίας / Κρήτης – Κύπρου – Νότιας Ανατολίας.

  1. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία στερείται ίσως από το κυριότερο οπλικό σύστημα που είναι τα αεροπλάνα ανεφοδιασμού καυσίμων. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η ύπαρξη αυτού και μόνο του πολλαπλασιαστή ισχύος μας δίδει σημαντικά ερείσματα στην εξασφάλιση εναέριας υπεροχής πάνω από την Κύπρο σε οποιονδήποτε από τους ρόλους αναχαίτισης και προσβολής στην Κύπρο, Combat Air Patrol (CAP) στην περιοχή Κρήτης – Κύπρου είτε προεκτείνοντας την ακτίνα βομβαρδισμού των ελληνικών αεροπλάνων στη Νότια Ανατόλια.
  2. Η ύπαρξη των αεροπλάνων ανεφοδιασμού καυσίμων προσδίδει στα ελληνικά μαχητικά δυνατότητα CAP αυξημένης διάρκειας πάνω από το Αιγαίο. Τούτο σημαίνει ότι αν λάβουμε υπόψη ότι η αναλογία πυραύλων αέρος – αέρος BVR είναι 4+/αεροπλάνο (έναντι 1.76/αεροπλάνο για την Τουρκία), τα ελληνικά αεροπλάνα CAP που θα φέρουν πλήρες φορτίο αναχαίτισης BVR θα μπορούν να αναχαιτίσουν τουλάχιστον δύο διαδοχικές μαζικές επιδρομές της τουρκικής αεροπορίας πριν χρειαστεί να προσγειωθούν για να επαν-εξοπλιστούν και ταυτόχρονα δίνουν μεγαλύτερη χρονική ευχέρεια στα αεροπλάνα αναχαίτισης που είναι σε κατάσταση readiness και εφεδρίας.
  3. Αν επί προσθέτως συνυπολογίσουμε τους πυραύλους SCALP, AFDS, JSOW, JDAM και HARM με το συνδυασμό ΑΣΕΠΕ και αεροπλάνων ανεφοδιασμού καυσίμων προκύπτει η τρομερή ευελιξία που θα έχει η ΠΑ ώστε να διασφαλίσει εναέρια υπεροχή κατά τις πρώτες ώρες των εχθροπραξιών. Βέβαια οι conformal δεξαμενές των F-16B50+ προσφέρουν μεγαλύτερη εμβέλεια για την κάλυψη της Κύπορου και για μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής πάνω από το Αιγαίο, όμως αυτό μπορεί να μην είναι επαρκές σε πολλές περιπτώσεις. Ανεξάρτητα λοιπόν από τα αεροπλάνα F-16B50+ η απόκτηση αεροπλάνων ανεφοδιασμού καυσίμων είναι επιβεβλημένη.
  4. Η ΠΑ στερείται επίσης ενός δεύτερου παράγοντα αεροπορικής υπεροχής και προβολής ισχύος: Πρόκειται για τα αεροπλάνα ηλεκτρονικού πολέμου (όπως τα EF-111 Raven και Ε-6Β Prowler) που διασφαλίζουν ζώνες απόκρυψης στα φίλια αεροσκάφη είτε είναι αυτά CAP είτε δίωξης – βομβαρδισμού (ΔΒ). Επίσης αποτρέπουν στον εχθρό να έχει εικόνα τακτικής κατάστασης πάνω από την περιοχή επιχειρήσεων, δηλαδή περιορίζουν σημαντικά την εχθρική δραστηριότητα CAP, αναχαίτισης και ΔΒ.
  5. Όσον δε αφορά το χρονικό ορίζοντα των 4-5 ετών της ελληνικής αεροπορικής υπεροχής, θα πρέπει να σχεδιαστεί με ποιο τρόπο θα διατηρηθεί η υπεροχή της ΠΑ όταν η Τουρκία θα εξοπλιστεί με το δικό της ΑΣΕΠΕ και τα F-35. Το πρόβλημα που προκύπτει για την ΠΑ όσον αφορά στο θέμα των F-35 περιγράφεται αναλυτικά σε άρθρο του περιοδικού Ελληνική Άμυνα και Ασφάλεια, τεύχος 43, Σεπτ. 2009, σελ.68-81, με θέμα «Τουρκία στο Δρόμο της Περιφερειακής Υπερδύναμης».

Και στις δύο περιπτώσεις (ανεφοδιασμού καυσίμων και ηλεκτρονικού πολέμου) πρόκειται για συμβατικά αεροπλάνα που έχουν υποστεί μετατροπή ρόλων. Λόγου χάρη τα αεροσκάφη ανεφοδιασμού καυσίμων μπορεί να είναι είτε μεταγωγικά (C-130Η ή C-27J) ή πολιτικά (Boeing, Airbus) που έχουν υποστεί τις σχετικές μετατροπές. Τα αεροπλάνα ηλεκτρονικού πολέμου βασίζονται κυρίως σε μαχητικά τα οποία έχουν υποστεί μετατροπές και εξοπλιστεί με τα συστήματα ακρόασης και παρεμβολών. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για διθέσια αεροπλάνα, όπως το EF-18 Growler που βασίζεται στο F-18. Τούτο σημαίνει ότι ελληνικά F-4 ή διθέσια F-16 μπορούν να μετατραπούν κατάλληλα για να αναλάβουν αποστολές ηλεκτρονικού πολέμου. Διαφορετικά η ΠΑ θα μπορούσε να αποκτήσει αριθμό αεροπλάνων κατηγορίας «business jet» που θα εξοπλιστούν με τον κατάλληλο εξοπλισμό ακρόασης και παρεμβολών. Σε κάθε περίπτωση η ελληνική αμυντική βιομηχανία έχει σημαντικές δυνατότητες για να αναλάβει και τα δύο έργα αν αυτό απαιτηθεί από την ΠΑ. Να υπενθυμίσουμε ότι την μετατροπή του Β737-700 σε φορέα του συστήματος AEW&C για το τουρκικό ΑΣΕΠΕ πραγματοποιήθηκε από την ΤΑΙ (Περιοδικό Military Remove Before Flight, Αύγ-Σεπτ 2009,, σελ.45).

Σε σχέση με τα παραπάνω, θέλουμε να ρωτήσουμε ποια είναι η εμπλοκή της ελληνικής βιομηχανίας στην «συμπαραγωγή» τ ων πυραύλων AFDS (70 μονάδες), SCALP (90 μονάδες), JSOW (40 μονάδες) και JDAM (100 μονάδες). Εκείνο όμως που μπορούμε να πούμε ότι το 1997 η ΓΔΕ είχε ζητήσει την συμπαραγωγή του AFDS ενώ την περίοδο 1996-1997 υπήρξε και κοινήπροσπάθεια ΓΔΕ και ΕΠΥΕΘΑ για την παραγωγή του JDAM. Τίποτε από αυτά δεν υλοποιήθηκε!

Αίθων Ναρλής

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: