Η Σύμβαση Προμήθειας Υποβρυχίων: Ερωτήματα που Πρέπει να Απαντηθούν

Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που προμηθεύτηκε το υποβρύχιο τύπου Τ-214 με τη σύμβαση που υπεγράφη το 2000 (Πρόγραμμα Αρχιμήδης). Το πρώτο υποβρύχιο που τύπου αυτού που κατασκευάστηκε ήταν το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ. Στην πραγματικότητα το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ναυπηγήθηκε σαν βιομηχανικό πρωτότυπο και σαν πλατφόρμα δοκιμών ανάπτυξης και βελτίωσης. Στη συνέχεια είναι σε όλους γνωστό τα προβλήματα που παρουσίασε το πλοίο και οι βελτιώσεις που έγιναν στον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ προκειμένου να κατασκευαστούν τα υπόλοιπα υποβρύχια. Δηλαδή οι Γερμανοί προέβησαν στην κατασκευή του πρωτοτύπου και στην τελική σχεδίαση του υποβρυχίου παραγωγής με τα χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου. Δηλαδή ανέπτυξαν οπλικό σύστημα με τον μόχθο του Έλληνα πολίτη! Με άλλα λόγια τα βελτιωμένα υποβρύχια που θα παραλάβουν οι Τούρκοι, οι Κορεάτες και οι Πορτογάλοι (συνολικά 17 υποβρύχια) είναι σχεδιασμένα βάσει των πειραμάτων, των δοκιμών και των τροποποιήσεων που έκαναν οι Γερμανοί με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου.

Από τα παραπάνω γεννώνται τα εξής ερώτηματα:

  1. Έχουν διασφαλιστεί τα δικαιώματα εμπορικής εκμετάλλευσης της Ελλάδος σε ποσοστό που αναλογεί στα χρήματα που πλήρωσε η χώρα;
  2. Αφού το ΥΕΘΑ γνώριζε όταν υπέγραφε τη σύμβαση ότι το πρώτο υποβρύχιο θα ήταν πρωτότυπο ανάπτυξης (και ως γνωστόν τα σημαντικά προβλήματα φαίνονται στα πρωτότυπα τα οποία κατασκευάζονται άλλωστε γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο και οι βελτιώσεις γίνονται πάνω σε αυτά), τότε για ποίο λόγο δεν μερίμνησε να γίνει σύμβαση κοινοπραξίας ώστε να συμμετέχει η χώρα με κάποιο ποσοστό στην ανάπτυξη, βιομηχανοποίηση και κατασκευή και ασφαλώς στην εμπορική προώθηση του εν λόγω υποβρυχίου;
  3. Η διαφορετικά, τί συμμετοχή θα έχει το ελληνικό ναυπηγείο στην παραγωγή του υποβρυχίου που πρόκειται να εξαχθεί σε τρίτες χώρες;

Σε αντιπαράθεση, είναι χρήσιμο να αναφερθεί ότι όλα τα ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα των τουρκικών υποβρυχίων Τ-214 συμπεριλαμβανομένων των αισθητήρων, των συστημάτων επικοινωνιών και επεξεργασίας δεδομένων θα είναι τουρκικής σχεδίασης και παραγωγής.

Με ανακοίνωση της 21ης Σεπτ. 2009 μαθάινουμε ότι η HDW και τα Εληνικά Ναυπηγεία κατήγγειλαν τις αντίστοιχες συμβάσεις που είχαν υπογραφεί το 2000 με το Ελληνικό Δημόσίο, ενώ η εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Εθνικής Άμυνας κ. Β. Παπανδρέου δήλωσε ότι «…Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και τη διατήρηση της απασχόλησης». Είναι λοιπόν εύλογο το ερώτημα αν στην επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης που μάλλον θα προχωρήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διορθώσει το λάθος που η ίδια διέπραξε το 2000 και να απαιτήσει από τη γερμανική πλευρά να μετεξελλιχθεί το πρόγραμμα Τ-214 (ή U-214) σε κοινοπραξία που θα συμμετέχει η Ελλάδα ώστε να διασφαλιστούν τα βιομηχανικά και εμπορικά δικαιώματα της χώρας μας σε ποσοστό της χρηματοδότησής της στην κατασκευή τού πρωτοτύπου και στην ανάπτυξη του μοντέλου παραγωγής του υποβρυχίου. Αυτό θα είναι έμπρακτο δείγμα υλοποίησης της προγραμματικής δήλωσης του ΠΑΣΟΚ που αναφαίρεται στο σεβασμό του Έλληνα φορολογουμένου στις δαπάνες εξοπλισμών!

Δρ. Αίθων Ναρλής

——————————————————-

Υ.Γ. Οι αναγνώστες μπορούν να ενημερωθούν εκτενέστερα διαβάζοντας το άρθρο μου «Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία, Ιστορική Διαδρομή, Παθογένειες και Λύσεις» στο περιοδικό Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια (τεύχος Οκτωβρίου 2009, σελ.86-103)

Advertisements

2 Σχόλια to “Η Σύμβαση Προμήθειας Υποβρυχίων: Ερωτήματα που Πρέπει να Απαντηθούν”

  1. kostas202 Says:

    Εφόσον έχει καταγγελθεί η σύμβαση και εφόσον σημαντικό μέρος των χρημάτων που την αφορούν έχει ήδη καταβληθεί, και εφόσον οι επιχειρησιακή απαίτηση του Π.Ν. συνεχίζει υφισταμένη, η επαναδιαπραγμάτευση είναι μονόδρομος.
    Με αυτό ως δεδομένο εκτιμάται ότι η προσπάθεια μετεξέλιξης του προγράμματος σε Κοινοπραξία είναι η πλέον ενδεδειγμένη, από Ελληνικής τουλάχιστον πλευράς.
    Η Κοινοπραξία μπορεί να δώσει λύσεις στα υφιστάμενα προβλήματα :
    α. Θα δώσει χρόνο, στη διάρκεια του οποίου δυνατόν να επιλυθούν υφιστάμενα τεχνικά προβλήματα (πάνω στο πρωτότυπο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ) τα οποία αποτελούν σημεία τριβής μεταξύ των δύο πλευρών.
    β. Εάν τελικά η κατάσταση του πρωτοτύπου είναι τέτοια ώστε αποκλείει την ένταξη του ως επιχειρησιακού στις τάξεις του ΠΝ, θα μπορούσε να μείνει ως πρωτότυπο στην Κοινοπραξία και η Ελλάδα να παραγγείλει ένα πέμπτο στα πλαίσια της νέας συμφωνίας, (που θα κατασκευαστεί στα Ελληνικά Ναυπηγεία και θα ενταχθεί σαν το τέταρτο επιχειρησιακό στις τάξεις του ΠΝ). Για τα χρήματα που θα απαιτηθούν επί πλέον για αυτό, θα μπορούσε να απαιτήσει ανάλογο υποκατασκευαστικό έργο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (κάτι που εξάλλου εκτιμάται ότι θα έχει αυξημένες πιθανότητες αποδοχής από τη Γερμανική πλευρά αφού έχει επιχειρηματικό συμφέρον από αυτά).
    γ. Με την ίδρυση Κοινοπραξίας η Ελληνική πλευρά (Ελληνικά Ναυπηγεία) θα αποκτήσει δικαιώματα (royalties) σε τυχόν μελλοντικές πωλήσεις που δυνατόν να γίνουν σε Ναυτικά άλλων χωρών μελλοντικά, διορθώνοντας έτσι μια παράλειψη που είχε γίνει στα πλαίσια της συμφωνίας του 2000, αφού τότε επρόκειτο για Υ/Β που θα αναπτυσσόταν από τα χαρτιά και αυτό θα γινόταν με μοναδική αιτία την παραγγελία του ΠΝ.
    δ. Θα δοθεί σημαντική ανάσα στα Ελληνικά Ναυπηγεία, με αποτέλεσμα να αμβλυνθεί σημαντικά για τα αμέσως επόμενα χρόνια το θέμα της απασχόλησης των εργαζομένων σε αυτά. Προς την κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να στοχεύει (στα πλαίσια της Κοινοπραξίας) και η ανάληψη το δυνατόν μεγαλύτερου υποκατασκευαστικού έργου από τα Ελληνικά Ναυπηγεία από τις παραγγελίες των άλλων χωρών (Τουρκία, Πορτογαλία, Κορέα)

  2. Η Σύμβαση Προμήθειας Υποβρυχίων: Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν « ΣΟΥΣΑΝΗΣ Says:

    […] Υποβρυχίων: Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν Του Αίθωνα-Οδυσσέα Ναρλή Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που προμηθεύτηκε το […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: