Το Σκάνδαλο της Ferrostaal και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Σε παλαιότερο κείμενό μου που δημοσίευσα την 1η Οκτ. 2009 (https://hellads.wordpress.com/2009/10/01/η-σύμβαση-προμήθειας-υποβρυχίων-ερω/), είχα ασχοληθεί με το θέμα των υποβρυχίων τύπου 214 (Τ-214 ή U-214), κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Ως γνωστόν η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που παρήγγειλε το υποβρύχιο αυτού του τύπου. Επειδή δε την εποχή που υπεγράφη η σύμβαση προμήθειας το υποβρύχιο τύπου 214 ήταν ακόμη στα χαρτιά, σε επίπεδο εννοιολογικής σχεδίασης, το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ναυπηγήθηκε σαν βιομηχανικό πρωτότυπο και σαν πλατφόρμα δοκιμών ανάπτυξης και βελτίωσης. Δηλαδή οι Γερμανοί προέβησαν στην κατασκευή του πρωτοτύπου και στην τελική σχεδίαση του υποβρυχίου παραγωγής με τα χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου. Δηλαδή ανέπτυξαν οπλικό σύστημα με τον μόχθο του Έλληνα πολίτη! Με άλλα λόγια τα βελτιωμένα υποβρύχια που θα παραλάβουν οι Τούρκοι, οι Κορεάτες και οι Πορτογάλοι (συνολικά 17 υποβρύχια) είναι σχεδιασμένα βάσει των πειραμάτων, των δοκιμών και των τροποποιήσεων που έκαναν οι Γερμανοί με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου. Εύλογος ήταν ο τότε προβληματισμός μου γιατί το ΥΕΘΑ, αφού γνώριζε εκ των προτέρων ότι το πρώτο υποβρύχιο θα ήταν πρωτότυπο ανάπτυξης, δεν προχώρησε σε ίδρυση κοινοπραξίας ώστε να συμμετέχει η χώρα με κάποιο ποσοστό στην ανάπτυξη, βιομηχανοποίηση και κατασκευή και ασφαλώς στην εμπορική προώθηση του εν λόγω υποβρυχίου…

Το ρεπορτάζ του Τ. Τέλογλου που δημοσιεύτηκε στις 28 Μαρτ. 2008 στην Καθημερινή (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_2_28/03/2010_395832 και http://www.i-reportergr.com/2010/03/5_28.html) αρχίζει κει ρίχνει κάποιο φως σ’ αυτήν την υπόθεση: «… Η γερμανική εταιρεία Ferrostaal AG … ‘λάδωσε’ για να αναλάβει την κατασκευή 4 υποβρυχίων στην Ελλάδα στο πλαίσιο της σύμβασης 012Β/00… γενικά οι προμήθειες-ρεκόρ που καταβάλλονταν από τους Γερμανούς ξεπερνούσαν το 5% του κόστους της παραγγελίας…  εταιρεία με έδρα το Λονδίνο, η Marine Force International (MFI), στην οποία συμμετείχαν κατά 50% η Ferrostaal και κατά 50% η Thyssen Krupp Marine Systems, διαχειριζόταν τις δουλειές των υποβρυχίων. Στην περίπτωση της Ελλάδας, σύμφωνα με τις ενδείξεις της Εισαγγελίας του Μονάχου, τα χρήματα έφευγαν από την MFI και υπό την υψηλή εποπτεία ενός Έλληνα μοιράζονταν ‘χρήσιμες (σ.σ. παράνομες) πληρωμές’, για τη σύμβαση των 1,8 δισ. ευρώ που αφορούσαν την κατασκευή των υποβρυχίων 214…».

Να σημειώσουμε ότι η Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (HDW) και η Ferrostaal AG απέκτησαν τον έλεγχο των Ελληνικών Ναυπηγείων έναντι του ευτελούς τιμήματος των 2,1 δις. Δρχ – 8εκ.€ περίπου – (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100007_01/06/2002_26755). Ειδικότερα δε η Ferrostaal πέραν των μεταλλικών και ναυπηγικών κατασκευών, εξειδικεύεται και στα ‘deals’ αντισταθμιστικών ωφελημάτων που συνδέονται με ναυτικές παραγγελίες σε γερμανικά ναυπηγεία. Στο πλαίσιο αυτό, το γεγονός ότι ο Σκαραμαγκάς πέρασε στον έλεγχο της HDW/FS έναντι τόσο χαμηλού τιμήματος αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς μαθαίνουμε από το ΣΚΑΪ ότι σύμφωνα με καταγγελίες στελεχών της Ferrostaal, οι μίζες σε Έλληνες κρατικούς αξιωματούχους καμουφλαρίστηκαν στα προγράμματα των αντισταθμιστικών (http://tvxs.gr/news/ελλάδα/μίζες-σε-έλληνες-αξιωματούχους-και-για-τα-υποβρύχια). Εύκολα κανείς μπορεί να κάνει έναν υπολογισμό, ξεκινώντας από την πληροφορία ότι η συμφωνία των αντισταθμιστικών ωφελημάτων είχε ονομαστική αξία περίπου στο 8% των κύριων συμβάσεων, δηλαδή πιστωτικό συντελεστή 12, και να υπολογίσει ότι οι Γερμανοί ενώ πλήρωσαν 8 εκ.€, παρουσίασαν ΑΩ πιστωτικού ύψους 96 εκ.€.

Το γεγονός αυτό, πέραν της γενικότερης διαφθοράς που διέπει το σύστημα προμηθειών των ΕΔ στην χώρα μας, αναδεικνύει τρία στοιχεία:

  1. Τον λόγο για τον οποίο το ΥΕΘΑ δεν προχώρησε στην ίδρυση της κοινοπραξίας. Αφού οι Γερμανοί βρήκαν Έλληνες αξιωματούχους να τους εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση για την ανάπτυξη του υποβρυχίου από τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων χωρίς να διασφαλίσουν τα οικονομικά, βιομηχανικά, αναπτυξιακά και εμπορικά συμφέροντα της χώρας… Πέραν αυτού οι κυβερνήσεις της χώρας μη αναθέτοντας στα Σκαραμαγκά τη σχεδίαση και ναυπήγηση πολεμικών πλοίων, τα έφεραν σε μία κατάσταση αυτά να μην έχουν δικά τους πλοία και δικιά τους τεχνολογία και συνεπώς να μην είναι ανταγωνιστικά. Οπότε οι Γερμανοί δεν είχαν κανένα ενδιαφέρον να τα κρατήσουν και επί προσθέτως τα αγόρασαν έναντι μόνο 8 εκ.€…. Ως εκ τούτου η τόσο εύκολη εκποίησή τους από τους Γερμανούς ήταν απλά θέμα χρόνου. Με το πέρας της παράδοσης των υποβρυχίων πιθανόν θα χρησιμοποιούσαν τη δυνατότητα εκποίησής τους ως εκβιασμό προς τη κυβέρνηση για νέες παραγγελίες και αν δεν αναλάμβαναν κανένα άλλο ναυπηγικό έργο θα τα εκποιούσαν το ταχύτερο δυνατό. Σε αντίθεση με τα Σκαραμαγκά, τα σουηδικά ναυπηγεία Κockums τα οποία ελέγχει η Thyssen Krupp Marine διαθέτουν δική τους τεχνολογία και σχεδιάζουν και ναυπηγούν δικά τους πολεμικά πλοία και υποβρύχια: Θα μπορούσε άραγε η ΤΚΜ να τα ξεφορτωθεί τόσο εύκολα όπως έκαναν η HDW/FS με τα Ελληνικά Ναυπηγεία; Αλλά αν τα Σκαραμαγκά ήταν σαν τα Κockums τότε δεν θα χρειαζόταν να απευθυνόμαστε ενίοτε στους ξένους για υποβρύχια και πλοία επιφανείας.
  2. To σκάνδαλο της Ferrostaal έρχεται μετά από μια σειρά σκανδάλων που ακολουθούν αυτό τη Siemens: ΜΑΝ (που είναι βασικός μέτοχος της Ferrostaal) και Daimler. Κατά συνέπεια κ. Α. Μέρκελ και τα γερμανικά ΜΜΕ είχαν κάθε συμφέρον να προσπαθούν να ελαφρύνουν τη θέση των γερμανικών βιομηχανικών κολοσσών ρίχνοντας στάχτη στα μάτια βάλλοντας κατά της Ελλάδος ώστε να τη φέρουν σε θέση αδυναμίας αντίδρασης… Η μήπως γνωρίζουν και σκάνδαλα άλλων γερμανικών εταιρειών που κινδυνεύουν να αποκαλυφθούν και θέλουν να προετοιμάσουν το έδαφος για διάχυση ευθυνών;
  3. Η Ελλάδα εκποίησε σημαντική κρατική περιουσία έναντι πινακίου φακής (χωρίς να συνυπολογίζει κανείς το απολεσθέντα λόγω διαφθοράς ποσά) και επί πλέον τα ναυπηγία είχαν διαφυγόντα έσοδα από την μη σύναψη της κοινοπραξίας και συνεπώς από τη μη συμμετοχή τους στην κατασκευή των υποβρυχίων που πούλησαν η HDW/FS στην Πορτογαλία, στην Τουρκία και στην Κορέα… Αυτό αποτελεί μία από τις πολλές αιτίες της μείωσης του εθνικού προϊόντος, της επιβάρυνσης του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών και της ελληνικής κρίσης.

Για όλα τα παραπάνω πρέπει να υπάρξει αντίδραση:

  1. Οι υπαίτιοι κρατικοί λειτουργοί και οι επίορκοι αξιωματούχοι έχουν όνομα. Είναι συγκεκριμένα πρόσωπα. Η κυβέρνηση αν θέλει μπορεί και οφείλει να τους τσιμπήσει. Το οφείλει στον Ελληνικό Λαό που καλείται σε θυσίες για μία κρίση που δεν είναι υπαίτιος. Αρκεί να ξεκινήσει από τον φάκελο της σύμβασης και να εξετάσει τα σχετικά συνοδευτικά έγγραφα και ΦΕΕ. Να βρει ποιοι επιτελείς του ΓΕΝ, της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών (ΓΔΕ), και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικής Βιομηχανίας, Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΔΑΒΕΤ) εισηγήθηκαν τι, και ποια ανώτατα στελέχη του ΓΕΝ, της ΓΔΕ και της ΓΔΑΒΕΤ σχολίασαν, απέρριψαν ή αποδέχτηκαν τι… Να συνδυάσει το ‘life style’ στελεχών που ενεπλάκησαν στη διαδικασία αυτή και να το συγκρίνει με τα αντικειμενικά τους εισοδήματα κλπ… Υπάρχουν διαδικασίες με την βοήθεια των οποίων η δημόσια διοίκηση ανακαλύπτει ποια στελέχη της έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις δωροδοκίας…
  2. Η διαφθορά έχει δύο πρόσωπα. Εκείνος που λαδώνει και αυτός που λαδώνεται. Το ΥΠΕΞ και το Υπ. Δικαιοσύνης πρέπει να επιληφθούν των υποθέσεων αυτών και πέραν των επίορκων δημοσίων λειτουργών πρέπει να προβούν σε αγωγές κατά εκείνων των γερμανικών εταιρειών που δωροδόκησαν με αντικείμενο την επιστροφή χρημάτων και διαφυγόντα έσοδα υπέρ του δημοσίου. Υπάρχουν σχετικά εργαλεία όπως η διαδικασία ‘Non Conviction Based Asset Forfeiture’. Αυτός είναι ένας νομικός μηχανισμόs που προβλέπει την εφαρμογή ασφαλιστικών μέτρων, την κατάσχεση και δήμευση περιουσιακών στοιχείων που είναι αντικείμενο διαφθοράς χωρίς να είναι αναγκαία μια ποινική καταδίκη.
  3. Η διεθνής πρακτική προβλέπει και επιχειρηματική ποινή για τις εταιρείες που ενεπλάκησαν σε αδιαφανείς διαδικασίες: Επιβάλλεται η καταγραφή τους σε μαύρη λίστα και ο αποκλεισμός τους από έργα ή προμήθειες του δημοσίου είτε για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, είτε για συγκεκριμένες προμήθειες (λ.χ. ο αποκλεισμός από την επόμενη προμήθεια φρεγατών και υποβρυχίων όποτε αυτή γίνει) είτε συνδυασμός των δύο.

Δρ. Αίθων Ναρλής

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: