THE WALL – ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΜΕΘΟΡΙΟΥ

Τα Ελληνο – Τουρκικά σύνορα ξεκινούν στο βορρά από το τριεθνές σημείο, το σημείο συνένωσης της Ελληνικής, Βουλγαρικής και Τουρκικής συνοριογραμμής (γνωστή και ως Kapitan Andriewo / Kapıkule) και για μήκος 18 χλμ περίπου συνεχίζουν επί του Έβρου ποταμού, μέχρι τη συμβολή του Άρδα ποταμού με τον Έβρο, όπου βρίσκεται και η πύλη εισόδου στην Ελλάδα γνωστή ως «Καστανιές». Από το σημείο αυτό και για μήκος 12χλμ περίπου τμήμα της Δυτ. Θράκης αποτελεί Τουρκικό έδαφος (Karaağaç) μέχρι 2 χλμ νοτιότερα της γέφυρας Bosnaköy, σημείο από το οποίο ο Έβρος γίνεται ξανά σύνορο για 170 χλμ περίπου περνώντας από την γέφυρα της πύλης εισόδου των Κήπων μέχρι και το Δέλτα.

Στο χερσαίο τμήμα των συνόρων όριο αποτελεί ένας διπλός δρόμος περιπόλου μήκους 12 χλμ. Ο δυτικός είναι ο δρόμος της Ελληνικής περιπόλου και ο ανατολικός της Τουρκικής. Το ακριβές σημείο της οριογραμμής είναι το κέντρο μιας διαχωριστικής πρασιάς πλάτους 6-8 μέτρων που βρίσκεται μεταξύ των δύο αυτών δρόμων. Κατά μήκος αυτού του διπλού δρόμου βρίσκονται πύργοι παρατήρησης του Τουρκικού και του Ελληνικού στρατού.

Όπως μπορεί να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι ο αναγνώστης που θα ανατρέξει στο Google Earth, η περιοχή εκατέρωθεν των δύο αυτών δρόμων είναι εντελώς επίπεδη καθώς αποτελείται από αγρούς. Μόνο βορείως της πύλης εισόδου των Καστανιών και για μήκος 500m μέχρι τις όχθες του Άρδα υπάρχει ένα δασύλλιο, και στο νότο στην Ελληνική επικράτεια 500m μέχρι τις όχθες του Εύρου υπάρχει ένα ακόμη άλσος. Όλη η άλλη περιοχή δεν έχει παρά διάσπαρτες δενδροστοιχίες. Τα δύο τουρκικά δενδροφυτεμένα κτήματα που εφάπτονται με τον Τουρκικό δρόμο περιπόλου δεν αλλάζουν ουσιαστικά το χαρακτηριστικά ακάλυπτο και εύκολα προσπελάσιμο έδαφος.

Από τα παραπάνω δεδομένα γίνεται σαφές ότι η περιοχή αυτή δεν προσφέρει επαρκή σημεία κάλυψης που να επιτρέπουν σε ομάδες λαθρομεταναστών να κρυφτούν προκειμένου να βρουν την κατάλληλη στιγμή να παραβιάσουν τα Ελληνικά σύνορα. Από την άλλη δεν υπάρχει κανένα φυσικό εμπόδιο που να τους δυσχεράνει την προσπέλαση της Ελληνικής συνοριογραμμής επειδή ακριβώς από τη στιγμή που πλησιάσουν στο δρόμο της Τουρκικής περιπόλου αρκεί να τρέξουν για 10 μέτρα και να βρεθούν στην Ελλάδα. Από αυτά προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι τα Ελληνικά σύνορα φυλάσσονται πλημμελώς τουλάχιστον όσον αφορά την προστασία τους. Επειδή λοιπόν από τη μορφολογία του εδάφους δεν μπορεί να δικαιολογηθεί καμία δυσκολία επιτήρησης και προστασίας της Ελληνικής μεθορίου, και επειδή δεν είναι δυνατόν να φανταστεί κανείς μία περίπολο αποτελούμενη από οπλισμένους φαντάρους και έναν υπαξιωματικό να μένουν απαθείς όταν βλέπουν λαθρομετανάστες να παραβιάζουν τα σύνορα, το πρώτο συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα είναι ότι είτε υπήρξε μεθόδευση ώστε είτε να αποψιλωθούν οι Ελληνικές περίπολοι είτε να έχουν έρθει από τα συναρμόδια υπουργεία διαταγές για μη επέμβαση σε περίπτωση παραβίασης των συνόρων, ή και τα δύο…

Στα πλαίσια αυτά η δημιουργία ενός φράκτη αποτελούμενου από μια βάση από σκυρόδεμα και συρματόπλεγμα ασφαλώς δυσκολεύει την πρόσβαση, όμως η όλη περίφραξη θα πρέπει να εξοπλιστεί και με τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό που θα συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων σύστημα από αισθητήρες (θερμικές κάμερες, συστήματα νυχτερινής παρατήρησης, σεισμικούς αισθητήρες δόνησης που θα ανιχνεύουν είτε βήματα είτε προσπάθεια διάνοιξης σήραγγας, αισθητήρες δομικής ακεραιότητας του φράκτη που θα ανιχνεύει πιθανή προσπάθεια διάνοιξής του με κόφτη συρματοπλέγματος ή υπερπήδησής του), και να υποστηριχθεί από μικρά μη επανδρωμένα αεροσκάφη επιτήρησης και ένα ασφαλές δίκτυο δεδομένων που θα μεταφέρει τα δεδομένα των αισθητήρων και το στίγμα των περιπόλων σε πραγματικό χρόνο σε ένα κέντρο επιχειρήσεων.

Οι ως άνω περιγραφόμενες τεχνολογίες ήδη υπάρχουν στην ΕΑΒ και έχουν αναπτυχθεί μέσω διαφόρων ερευνητικών προγραμμάτων όπως το AVISSNET, ASPIS, SMART κλπ… Επί προσθέτως η ΕΑΒ συμμετέχει και στο πρόγραμμα TALOS που αφορά στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος επιτήρησης συνόρων που πρόκειται να δοκιμαστεί στα Πολωνικά σύνορα. Η φιλοσοφία του συστήματος αυτού βασίζεται στην ανάπτυξη μιας βασικής κυψέλης από αισθητήρες και τηλεπικοινωνιακό δίκτυο, οι οποίες κυψέλες προστίθενται κατά μήκος της υπό επιτήρηση συνοριογραμμής όσο μεγάλη κι’ αν είναι αυτή. Ήδη η ΕΑΒ έχει αναπτύξει το κέντρο ελέγχου πληροφοριών και επιχειρήσεων.

Να υπενθυμίσουμε επίσης ότι προ διετίας η ΕΑΒ είχε υποβάλει στο Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως ανάλογη πρόταση συστήματος επιτήρησης συνόρων που θα τύχαινε ευρωπαϊκής χρηματοδότησης ύψους 6εκ.€, η οποία μάλιστα σαν προδιαγραφές βαθμολογήθηκε με άριστα από τη FRONTEX. Στην τότε προσφορά δεν υπήρχε ο φράκτης.

Έχοντας λοιπόν υπόψη τα παραπάνω μπορούμε να πούμε ότι αφού η ΕΑΒ διαθέτει όλες τις τεχνολογίες, την απαραίτητη τεχνογνωσία και υποδομή να υλοποιήσει ένα παρόμοιο έργο, επαναλαμβάνω με εγχώρια τεχνολογία και προστιθέμενη αξία, είναι πολύ φυσικό να επιθυμεί την ανάληψη και την υλοποίηση του έργου. Δύο στοιχεία που θα πρέπει τονιστούν είναι τα ακόλουθα:

  1. Η πραγματική προστιθέμενη αξία του έργου δεν είναι ούτε η κατασκευή του φράκτη, ούτε οι αισθητήρες και οι κάμερες. Η ουσιαστική προστιθέμενη αξία εστιάζεται στη σχεδίαση, ολοκλήρωση και δοκιμή του συστήματος ως ένα ολοκληρωμένο και επιχειρησιακά αξιόπιστο και ασφαλές σύστημα επικοινωνιών, διαχείρισης πληροφοριών και επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του κέντρου ή των κέντρων επιχειρήσεων τομέων ευθύνης. Αυτό είναι και το δυνατό σημείο, το στοιχείο το οποίο μπορεί να συμβάλλει η ΕΑΒ.
  2. Επειδή πρόκειται για σύστημα επιτήρησης και ασφάλειας συνόρων, που εμπεριέχει ασφαλείς και κρυπτογραφημένες επικοινωνίες και αφορά επί προσθέτως σε ζωτικά συμφέροντα ασφαλείας της χώρας, το κράτος μπορεί να προβεί σε απ’ ευθείας ανάθεση του έργου χωρίς να υπάρχει πρόβλημα με κοινοτικές οδηγίες.

Όπως έχω επανειλημμένα διατυπώσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, μία από τις κύριες αιτίες της σημερινής κρίσης είναι το γεγονός ότι η χώρα μας δεν έχει καινοτόμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας που θα βοηθούσαν στην γενικότερη ανταγωνιστικότητα και εξαγωγικό προσανατολισμό της οικονομίας μας. Όλοι άλλωστε γνωρίζουμε η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των κρατών με τις μικρότερες επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη, η Ελληνική βιομηχανία δεν επενδύει στην έρευνα και τεχνολογία για ανάπτυξη ιδίων τεχνολογιών και καινοτόμων προϊόντων αλλά προτιμάει εξωγενείς λύσεις φασόν και είναι κυρίως μεταποιητική. Αυτό το καθεστώς καθιστά την κεφαλαιοποίηση ακόμη και αυτής της περιορισμένης εγχώριας τεχνολογίας, δηλαδή την χρησιμοποίησή της για ανάπτυξη ιδίων καινοτόμων και εμπορεύσιμων προϊόντων, ιδιαίτερα προβληματική με αποτέλεσμα να παραμένει οικονομικά αναξιοποίητη (https://hellads.wordpress.com/2010/06/07/προτάσεις-για-την-έρευνα-τεχνολογία-κ/).

Πέραν αυτού στις σημερινές συνθήκες ύφεσης που διανύει η χώρα πρωταρχικός στόχος είναι να υπάρξουν πρωτοβουλίες ανάπτυξης, που σημαίνει επενδύσεις, προκειμένου να αυξηθεί το ΑΕΠ. Πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της αμυντικής βιομηχανίας πρέπει να αποφασίζονται και κάτω από αυτό το πρίσμα, ότι δηλαδή να στηριχθεί η αμυντική βιομηχανία για να αναπτύξει δικά της εξαγώγιμα προϊόντα, και για να συμβάλλει στην ασφάλεια της χώρας βελτιώνοντας το εις βάρος μας ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών αφού θα περιορίζονται οι εισαγωγές και οι υπερκοστολογήσεις των ξένων εταιρειών.

Ιδιαίτερα δε όσον αφορά στην ΕΑΒ είναι πολύ σημαντικό αυτή να αναλάβει απ’ ευθείας πρωτογενή έργα σαν κι’ αυτό από το Ελληνικό κράτος (και όχι μόνο φασόν) επειδή έχει ελλείμματα που μπορούν να μειωθούν με την αύξηση του κύκλου εργασιών της, την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς της και της εξαγωγικής της δραστηριότητας. Και η ανταγωνιστικότητα της ΕΑΒ δεν επιτυγχάνεται με οριζόντιες μειώσεις μισθών αλλά με την ανάπτυξη σύγχρονων συστημάτων με υψηλή εγχώρια τεχνολογική υπεραξία.

Όλα αυτά έχουν βαρύνουσα σημασία διότι όταν ολοκληρωθεί το έργο του φράκτη μήκους 12χλμ το υπόλοιπο τμήμα των συνόρων όπου ο Έβρος αποτελεί φυσικό όριο πλάτους 80μ περίπου θα παραμείνει προσπελάσιμο, έστω και με πρόχειρα πλωτά μέσα. Είναι μια περιοχή συνολικού μήκους άνω των 190χλμ που επιτηρείται και περιπολείται δυσκολότερα.  Είναι η επόμενη περιοχή που θα χρησιμοποιήσουν οι δουλέμποροι για να μεταφέρουν τους λαθρομετανάστες αυξάνοντας έτσι τα κέρδη τους. Ως εκ τούτου σε δεύτερη φάση θα πρέπει να περιφραχτεί και αυτό το τμήμα. Δηλαδή το συνολικό project περίφραξης των Ελληνο-Τουρκικών συνόρων έχει μήκος 200χλμ!

Όταν γίνουν όλα αυτά επειδή η ροή των λαθρομεταναστών προβλέπεται να στραφεί προς τη Βουλγαρία, η ΕΑΒ μπορεί να αναλάβει το έργο περίφραξης και των Βουλγαρο-Τουρκικών συνόρων. Επίσης πρέπει το κράτος να δει τι θα κάνει και με τα Ελληνο-Αλβανικά και με τα Ελληνο-Σκοπιανά σύνορα για να πάψουν τέλος πάντων να είναι τα σύνορά μας σουρωτήρι. Για όλα αυτά μπορεί να υπάρξει Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και έτσι η ΕΑΒ να αποκτήσει σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα ιδίων πλέων προϊόντων. Ιδού λοιπόν η Ρόδος ιδού και το πήδημα κύριοι της κυβέρνησης. Είναι από τις μοναδικές ευκαιρίες που μπορείτε να αποδείξετε ότι έχετε αναπτυξιακούς στόχους, ότι ειλικρινά θέλετε να αναπτύξετε την αμυντική βιομηχανία, και ότι δεν θέλετε έτσι απλά να την ξεπετάξετε προς όφελος του διεθνούς κεφαλαίου.

Τώρα επιχειρήματα περί ανθρωπιστικών λόγων ή περί πιθανότητας προβοκάτσιας από την Τουρκία είτε είναι ανοησίες είτε εξυπηρετούν άνομα συμφέροντα του κεφαλαίου που μεταξύ άλλων θέλουν φθηνά εργατικά, ανθρώπινο κρέας στην κρεατομηχανή τους, ή / και δημιουργούν πρόσφορο κλίμα για την ανάληψη του έργου φύλαξης των συνόρων από ιδιωτικές εταιρείες. Άλλωστε είναι γνωστό εδώ και μια δεκαετία ότι το νέο εξαγώγιμο προϊόν των ΗΠΑ είναι οι υπηρεσίες ασφαλείας. Πράγματι ο τομέας «Homeland Security» στις ΗΠΑ έχει σήμερα ετήσιο τζίρο που ξεπερνά τα 200δις.$ με το μεγαλύτερο μέρος αυτού του τζίρου να είναι συμβόλαια από το εξωτερικό. Στο βιβλίο της Naomi Klein «Το Δόγμα του Σοκ: Η Άνοδος του Καπιταλισμού της Καταστροφής» περιγράφονται ο τρόπος με τον οποίον οι εταιρείες Halliburton και Blackwater ανδρώθηκαν και απεκόμισαν μυθικά κέρδη και οι μέθοδοι που ακολουθήθηκαν για να επιτύχουν τους στόχους τους.

Θα ήταν εδώ χρήσιμο να αναφερθώ λίγο περισσότερο στο βιβλίο της Naomi Klein. Ο κύριος δρόμος που ακολουθεί σήμερα ο νεοφιλελευθερισμός (ο καπιταλισμός της καταστροφής) για να διεισδύσει στις κοινωνίες είναι ότι είτε εκμεταλλεύεται ένα καταστροφικό για την κοινωνία συμβάν που προκύπτει τυχαία ή αυθόρμητα, είτε προκαλεί ένα καταστροφικό γεγονός με τη βοήθεια των κέντρων αποφάσεων που λειτουργούν υπό τις εντολές του, προκειμένου στη συνέχεια να βρει πρόσφορο έδαφος για να εισχωρήσει και για να αποκομίσει τεράστια οικονομικά οφέλη. Η διαφθορά και ο καπιταλισμός της καταστροφής έχουν άρρηκτους δεσμούς!

Έτσι λοιπόν το ζήτημα της λαθρομετανάστευσης, ανεξάρτητα από το πώς προέκυψε, πολύ φοβάμαι ότι θα χρησιμοποιηθεί σαν εφαλτήριο για να αναλάβουν Αμερικανικές εταιρείες την κατασκευή του φράκτη και τη φύλαξη των συνόρων, ένα έργο που ξεπερνά σε μήκος τα 200χλμ για την Ελληνο-Τουρκική μεθόριο. Άλλωστε δεν μπορεί η Ελληνική κυβέρνηση από τη μια να νομοθετεί στο πι και φι για να νομιμοποιήσει και να δώσει ιθαγένεια σε λαθρομετανάστες με συνοπτικές διαδικασίες, να τους δίνει δικαίωμα ψήφου και από την άλλη να διακηρύττει ότι θα ανεγείρει τείχος στα σύνορα! Επειδή λοιπόν αυτές οι δύο πολιτικές είναι αντιφατικές, είναι πολύ φυσικό να υποψιάζεται κανείς ότι το όλο θέατρο παίζεται ακριβώς για να υπάρξουν ευκαιρίες για μεγάλες business. Αν συνδυάσουμε τώρα τις κορώνες διαφόρων κύκλων περί πιθανότητας θερμού επεισοδίου στον Έβρο στην περίπτωση που τα σύνορά μας θα φυλάσσονται από Έλληνες στρατιώτες, καταλήγουμε εύκολα στο συμπέρασμα ότι οι γνωστοί αυτοί κύκλοι καλλιεργούν πρόσφορο έδαφος ώστε η φύλαξη των συνόρων να ανατεθεί σε Αμερικανικές εταιρείες με τη λογική ότι οι Τούρκοι δεν πρόκειται να τολμήσουν καμιά προβοκάτσια που θα έχουν στόχο Αμερικανικά πολιτικοοικονομικά συμφέροντα.

Επειδή λοιπόν το έργο φύλαξης των Ελληνο-Τουρκικών συνόρων μήκους 200χλμ θα αποτελέσει εφαλτήριο για τα επόμενα μεγάλα έργα που είναι η φύλαξη των Βουλγαρο-Τουρκικών (πάνω από 200χλμ), και στη συνέχεια των θαλασσίων συνόρων στο Αιγαίο, δεν θα ήθελα να δω σε καμία περίπτωση το έργο αυτό να ανατίθεται σε κάποιες γνωστές εταιρείες ξένων συμφερόντων που θα χρησιμοποιήσουν σαν προπέτασμα και όχημα Ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ή/και Ελληνική εταιρεία ιδιωτικής ασφάλειας για να διεισδύσουν στις Ελληνικές κρατικές προμήθειες. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το ζήτημα δεν είναι ένα απλό C4I, αλλά άπτεται θεμάτων εθνικής ασφάλειας, εθνικής κυριαρχίας και προάσπισης πατρίου εδάφους, και γι’ αυτόν τον λόγο η φύλαξη των συνόρων δεν δύναται και δεν πρέπει να ανατεθεί σε ιδιωτικά συμφέροντα ιδίως όταν αυτά είναι αλλοδαπής προέλευσης. Ως εκ τούτου η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική στις επιλογές της για να μην φορτωθεί στο μέλλον πέραν των κατηγοριών για διαφθορά και κατηγορίες εσχάτης προδοσίας!

Δρ.  Αίθων – Οδυσσεύς Ναρλής

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: